موسیقی در دوران باستان
موسیقی صداست و گوهر صدا ناپیدا. ردپای باقیمانده از موسیقی را می توان از سازهای بجامانده در طول تاریخ پیداکرد. از موسیقی باستان کم و بیش چیز زیادی در دست نیست. نخستین شواهد موسیقی در دوران پارینه سنگی است که...
موسیقی صداست و گوهر صدا ناپیدا. ردپای باقیمانده از موسیقی را می توان از سازهای بجامانده در طول تاریخ پیداکرد. از موسیقی باستان کم و بیش چیز زیادی در دست نیست. نخستین شواهد موسیقی در دوران پارینه سنگی است که...
در موسیقی، تمرین یعنی اجرای جملاتی که فقط برای تقویت تکنیک نوازندگی (یعنی برای ایجاد توانایی در اجرای آهنگها) ساخته و پرداخته شدهاست. باید توجه داشت که بعضی از تمرینها حالت آهنگین هم دارند، ولی معمولاً...
اساس موسیقى ایرانى طورى است که هدفش ایجاد تاثیر و تغییر در روحیات شنونده است. بنابراین براى تفریح نیست، براى وقتگذرانى نیست، براى لذت بردن تنها هم نیست. البته اگر آدم به این موسیقى عادت کند، با شنیدن آن لذت...
بَربَط یا عود، سازی ایرانی از رده سازهای زهی زخمه ای است که در خاورمیانه و کشورهای عربی رواج دارد. عود از قدیمیترین سازهای شرقی به شمار میرود. خاستگاه بربط با استناد به تصاویر حجاری شده عیلامی در هزاره سوم و...
مصاحبهای تاریخی با یاشا هایفتز افسانهای: «مخاطرات تمرین بیشازاندازه، و موضوعهای دیگر…» متن پیش رو گفتوگویی است خواندنی که به اوایل ۱۹۰۰ بازمیگردد و برای خوانندگان امروزی چندان آشنا نیست، اما در سدهی بیستم...
دوران هنرجویی ياشا هايفتز اسطورهی ويولن اين مقاله گفتوگویی است خواندنی در اوایل ۱۹۰۰ كه توجه بسیاري را برانگیخت. اکنون، پس از یکصد سال، هنوز هم هایفتز نوازندهي برجستهي ويولن درسهای فراوانی برای ما دارد....